Pautes bàsiques d'actuació a les obres en curs d'execució


Ban Municipal

 

Natàlia Troya Isern, batlessa de l'Ajuntament de Son Servera, en virtut de les atribucions conferides a l'article 21 de la Llei de Bases de Règim Local i d'acord amb l'article 104 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre,municipal i de règim local de les Illes Balears,

 

Faig saber

 

PAUTES BÀSIQUES D'ACTUACIÓ A LES OBRES EN CURS D'EXECUCIÓ DAVANT LA SITUACIÓ D'EMÈRGENCIA SANITÀRIA CREADA PEL COVID-19.

 

Davant la situació d'emergència sanitària i de salut que viu Espanya com a conseqüència del COVID-19, i respecte del desenvolupament i execució de les obres d'edificació que estiguin en curs en aquest municipi, mentre les autoritats competents no estableixin disposicions específiques, es considera necessari transmetre a tots els actuants de les obres d'edificació les següents pautes d'actuació, subjectes a totes les disposicions normatives de qualsevol classe, instruccions, circulars i decisions vigents o que puguin aprovar les autoritats competents.

En aquest sentit, es comuniquen les següents recomanacions i pautes bàsiques d'actuació:

  • Primer.- El contractista i/o cap d'obra, en l'àmbit de les seves obligacions, haurà d'estudiar i comunicar les mesures de prevenció de riscs derivats del COVID-19 que s'han adoptat a cada obra en particular, i determinar si aquestes mesures -a parer dels serveis de prevenció propis o aliens a la constructora- són suficients per garantir la salut dels treballadors i persones que acudeixin a l'obra. S'han d'informar del dret que assisteix els treballadors, que preveu l'article 21.2 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals, de finalitzar la seva activitat i abandonar el lloc de treball si consideren que aquesta activitat comporta un risc greu per a la seva vida o la seva salut.
  • Segon.- El contractista, el cap d'obra o la persona designada pel contractista i els recursos preventius hauran de precisar si es poden desenvolupar amb aquestes garanties de salut la totalitat de l'obra o determinades activitats d'aquesta,en funció sempre de preservar i garantir les mesures i condicions de salut per als treballadors i personal que acudeixi a l'obra.
  • Tercer.- Les mesures i condicions que necessàriament s'han d'adoptar per garantir la salut de treballadors i personal de l'obra i evitar la propagació del virus, han de ser les que requereixen els protocols sanitaris oficials i, en concret,les que assenyalin l'Organització Mundial de la Salut i el Ministeri de Sanitat, sens perjudici de les indicades per les autoritats autonòmiques i locals o les desenvolupades per la pròpia contracta. En tot cas, i en particular, hauran d'acordar:
    • Garantir la distància de seguretat d'un metre entre els treballadors.
    • Evitar aglomeracions o agrupacions de treballadors que suposin un contacte entre ells, tant a l'obra com a totes les seves dependències i instal·lacions.
    • Establir els protocols de protecció de treballadors i personal de l'obra i també els controls que siguin necessaris.
    • Quan es constati el menor indici que algun treballador o personal de l'obra presenta símptomes de la malaltia, se seguirà rigorosament el protocol sanitari establert. De confirmar-se que alguna persona ha donat positiu en les proves de comprovació de la malaltia, es paralitzarà immediatament l'obra i es comunicarà a tots els membres de la direcció facultativa (si n'hi ha), al promotor, a les subcontractes i autònoms que hagin pogut esser a l'obra durant els últims quinze (15) dies i també a les autoritats competents.
    • Si és el cas, el constructor, amb la col·laboració del servei de prevenció propi o aliè, adaptarà o ampliarà el Pla de Seguretat i Salut amb l'objecte de contemplar els canvis organitzatius, i de qualsevol altra índole, que calgui implementar com a conseqüència de les mesures indicades o aquelles altres que es jutgi necessari incorporar a l'obra.
    • En tot cas, en qualsevol desplaçament s'han de respectar les recomanacions i obligacions dictades per les autoritats sanitàries a l'efecte en aplicació del Reial Decret 463/2020 de 14 de març, pel que es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.

L'Ajuntament de Son Servera anirà informant puntualment de les novetats que es produeixin en relació amb aquest tema a través dels mitjans de comunicació municipal, així com de les mesures noves o addicionals que s'adoptin.



 

Plaça de Sant Ignasi 1. 07550 Son Servera (Illes Balears)

Telèfon: 971 567 002 | Fax: 971 568 101

ajuntament@sonservera.es - incidencies.portal@sonservera.es

Panel Cookies