Dinamitzadors lingüístics del Consell de Mallorca visiten els establiments comercials de Son Servera per informar-los de la legislació lingüística en l'àmbit comercial, dels ajuts d'altres actuacions

És una realitat que l'ús del català en l'àmbit comercial encara no està normalitzat

Durant aquests mesos d'estiu, diversos dinamitzadors lingüístics del Consell de Mallorca, en col·laboració amb el Servei d'Assessorament Lingüístic de l'Ajuntament de Son Servera, visiten els establiments comercials del municipi per tal d'informar-los de les actuacions en aquest àmbit en matèria lingüística i per conscienciar-los dels avantatges de l'ús de la llengua pròpia.

En aquest sentit, és una realitat que l'ús del català en l'àmbit comercial encara no està normalitzat i és essencial conèixer, almenys, ambdues llengües oficials per garantir el dret del client d'usar qualsevol d'ambdues llengües i que ningú no pugui ésser discriminat per raó de l'idioma.

Amb aquesta intenció i per tal de conscienciar els comerciants i restauradors que l'ús del català atorga confiança als clients i que no suposa cap entrebanc empresarial i econòmic, s'informa dels ajuts a què poden accedir en matèria de retolació, etiquetatge, material imprès, cartes de restaurant i pàgines web en català que atorguen tant el Consell de Mallorca, com el Govern balear i el mateix Ajuntament, així com d'altres ajuts i material adjunt com ara horaris, senyalitzacions diverses, etc.

És molt important, també, que els comerciants s'inscriguin en el Registre General de Comerços de les Illes Balears, a fi de tenir-ne un control exhaustiu i que puguin conèixer tots els ajuts de què disposen.

De fet, la Llei 11/2001, de 15 de juny, d'ordenació de l'activitat comercial a les Illes Balears, en l'article 8, dels drets lingüístics dels consumidors, i que entrà en vigor el gener de 2003, disposa que "Els consumidors tenen dret a ser atesos en alguna de les llengües oficials de les Illes Balears, i no poden ser discriminats o atesos incorrectament per raó de la llengua que emprin. En els establiments al detall que disposen d'una plantilla laboral de més de tres treballadors, els consumidors tenen, a més, el dret de ser atesos en la llengua oficial de les Illes Balears que escullin. La senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix i els documents d'oferta de serveis per als consumidors dels establiments oberts al públic han de ser redactats, almenys, en català. En els termes reglamentàriament determinats, els establiments comercials han d'informar els consumidors dels seus drets lingüístics mitjançant la col·locació dels anuncis corresponents. Les administracions competents han de promoure l'ús progressiu de la llengua catalana en les activitats comercials, com també en els rètols, símbols i distintius dels establiments comercials de les Illes Balears." I l''article 19, de publicitat d'horaris, determina que "en tots els establiments comercials ha de figurar la informació del calendari diari d'obertura i de tancament en un lloc visible, tant a l'interior com a l'exterior, fins i tot quan l'establiment sigui tancat. El text d'aquesta informació ha de constar, almenys, en català".

Per tant, en realitat s'informa de la necessitat de l'acompliment de la Llei de comerç, ja que sovint sí que s'adeqüen a la resta de normativa comercial, però cal que entenguin que són preceptes que s'haurien d'acomplir igualment, sense prejudicis lingüístics i que l'ús de la llengua pròpia els aportarà beneficis socials i atorgarà més confiança tant als clients de sempre com als nouvinguts i turistes.


 

 
 

Plaça de Sant Ignasi 1. 07550 Son Servera (Illes Balears)

Telèfon: 971 567 002 | Fax: 971 568 101

ajuntament@sonservera.es - incidencies.portal@sonservera.es

Panel Cookies